Scenariusz lekcji poziom A2; przemoc wobec kobiet, 2 godziny lekcyjne

April 11, 2018

 


Opresja kobiet jest zjawiskiem wciąż niestety aktualnym, zarówno w krajach Afryki (obrzezanie), Bliskiego Wschodu (ze względów religijnych) jak i w Europie (szklany sufit i dyskryminacja na rynku pracy, molestowanie, zabójstwa kobiet).

W kontekście czarnych/białych protestów w Polsce, temat nabrał konotacji politycznych. Koleżanka bała puścić się w klasie materiał  ze strajku kobiet w Hiszpanii - który zbiegł się w czasie z protestami w Polsce - bo niektórzy mogliby to uznać za agitację  na lekcji. Z pomocą może przyjść teatr forum, który pozwoli temat poruszyć wielopłaszczyznowo, dosadnie ale i bez uwikłań. 

scenariusz został przetestowany w polsce  8 marca 2018

oraz we   7 maja 2018 w ramach szkolnej kampanii  przeciwko zabójstwom kobiet (na zdjęciu tablica znajdująca się przy wejściu do szkoły w noto)

 

Treści językowe 

stopniowanie

proponowanie 

Formułowanie pytań

wyrażanie opinii (ćwiczenie i rozszerzenie)

powtórzenie słownictwa zakres podstawowy  (dom, miasto, tożsamość, czynności dnia codziennego, rodzina, pogoda, zainteresowania, praca itd) 

Treści kulturowe

Problem przemocy wobec kobiet na  świecie 

 

uwaga linki odsyłają do wpisów na blogu, gdzie dany element jest szczegółowo opisany/zilustrowany video

 

Rozgrzewka  - 15 minut 

1. Czarownica (soy la mas grande bruja del mundo) w parach

 https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/01/12/ROZGRZEWKA---najwi%C4%99ksza-czarownica-%C5%9Bwiata-A2

2. Maszyna słowa - odmiana czasownika móc + przeczenie (poder, no puedo, no podemos.)

https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/01/12/ROZRZEWKA---A2

3. Obraz słowa - kobieta/mężczyzna (mujer/hombre)

 https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/01/12/ROZGRZEWKA-A2---obraz-s%C5%82owa

 

przebieg

0. teatralne intro (fakultatywnie) 5 minut

https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/04/02/intro---budujemy-narracyjn%C4%85-scenografi%C4%99

 

1. jak we wpisie teatr obrazu - dynamizacja (obraz kobiety na kolana) 30 minut

uczniowie proponują oraz komentują propozycje innych (na tablicy można wcześniej przygotować zwroty poznane na poprzednich lekcjach: a gdyby tak... myślę że... nie zgadzam się... masz rację.... w przypadku podręcznika nuevo prisma 1 pokazuję na rzutniku odpowiednią ramkę.

https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2017/09/06/Teatr-obrazu---jak-to-dzia%C5%82a

Ostatniemu przekształceniu można nadać rytm/oprawić muzyką np. https://www.youtube.com/watch?v=ZI73ADm9jDY

oczywiście punktem wyjścia może być dowolny obraz zainspirowany zdjęciem lub tekstem z podręcznika. 

 

 

2. czerwone krzesło 10 minut

uczniowie zadają pytania postaciom (w grupach lub na forum)

https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/01/12/GOR%C4%84CE-KRZES%C5%81O

 

3. ewentualnie - pokazujemy/omawiamy jak ten właśnie obraz opresji został przekształcony w innym kraju

W Grecji (w ramach projektu eTwinninG)  https://www.youtube.com/watch?v=dT9Lp3flSGU&t=4s

i w Maroko (tu obraz kobiety z miotłą jest wkomponowany w większą całość, dynamizacja interesującego nas obrazu zaczyna się od minuty 10 filmu) https://www.youtube.com/watch?v=AxN2HhMyWXg

 

w tunezji (publiczność to dzieci ze szkoły podstawowej)  https://www.youtube.com/watch?v=Z-Z4hNsvhqg

lub inny obraz dotyczący tego samego zagadnienia (3-5 minut)

molestowanie w autobusie w Tunezji https://www.youtube.com/watch?v=vOXXRDkSRnk

przemoc w senegalu:  https://www.youtube.com/watch?v=GBlN5kwnRMI

i na ulicach Indii  https://www.youtube.com/watch?v=JSkIuKqC2pw

dyskryminacja na rynku pracy w TUNEZJI w  https://www.youtube.com/watch?v=WUjFYVh0Be

I w Brazylii https://www.youtube.com/watch?v=-XXSW1kOUJ8

 

 

5. uczniowie budują  własne obrazy na temat opresji kobiet w hiszpanii  (violencia de genero) np. na podstawie hiszpańskich mediów, realizacja w grupach, uczniowie przedstawiają je/dynamizują*/omawiają 

oto propozycja podania  https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2018/01/12/WPROWADZENIE-DO-TEATRU-OBRAZU---w-grupach

warto jednak przypomnieć grupie podstawowe reguły  https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2017/09/06/Teatr-obrazu---tworzymy 

 

Osią teatru obrazu jest przemoc, uciemiężenie, krzywda, której ofiara jest świadoma. 

Oto pytania pomocne do budowania obrazu (warto je napisać na tablicy):

Czego pragniesz? I masz prawo tego pragnąć.

Kto ci zabrania zrealizować pragnienie? I nie ma prawa ci tego zabraniać.

Czemu ci tego zabrania? Jak?

 

* wystarczy etap 5 - czyli realistyczna zmiana sytuacji

 

6. podsumowanie ćwiczenia - dyskusja w mniejszych grupach a następnie na forum: wrażenia, opinie 10 minut 

 

7. Na kolejnej lekcji można wykorzystać proponowane przez klasę obrazy i np. rozbudować/połączyć w sekwencję 3-4 scenek. Można dodać mini dialogi. Muzykę (scenografia i kostiumy są zbędne). przedstawienie gotowe. do pokazania w szkole naszej lub innej (za pomocą e-twinning). kto przygotowywał przedstawienie szkolne, wie ile zajmuje to czasu i energii. teatr forum to alternatywa - szybka, łatwa, efektowna, skuteczna. 

https://www.theaterforumatschool.com/single-post/2017/09/26/WARSZTAT-AKTORA

 

7. W domu można też zaproponować uczniom do obejrzenia dłuższe video (19 minut), które zrealizowaliśmy podczas warsztatów w maroku, 1 140 389 wyświetleń świadczy o aktualności problemu przymusowych małżeństw jako przyczynek do pracy pisemnej (esej; artykuł do gazetki szkolnej na poruszany temat; praca literacka - pamiętnik bohaterki lub innej postaci z video; petycja do władz danego kraju; plakat/broszura organizacji pozarządowej itd). 

https://www.youtube.com/watch?v=ms7f8t6Z23Y&t=8s

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

You Might Also Like:

TEATR FORUM W SZKOLE

September 21, 2018

MIGRANCI

September 20, 2018

1/14
Please reload

© 2023 by Going Places. Proudly created with Wix.com